۷۷ واحد مسکن به مددجویان بهزیستی کردستان واگذار می‌شود

رسولی گفت: امسال ساخت ۳۹۶ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی در استان کردستان پیش‌بینی شده که در هفته بهزیستی ۷۷ واحد آن واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهرگان پرس درسنندج، حسین رسولی سرپرست بهزیستی استان کردستان در جمع اصحاب رسانه کردستان با اشاره به چهل و دومین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: سازمان بهزیستی نهادی حمایتی است و مردم حامیان این نهاد بوده  و این هفته را به مردم کردستان تبریک می‌گوییم.
 
وی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی در سال ۵۹ تاسیس شد که در ابتدا با ادغام ۱۶ موسسه و تشکل تاسیس شد و عمده‌ترین نگاه این سازمان حمایتی بوده که امروز حدود ۵۲ ماموریت شاخص با ۱۲۰ فعالیت طرح و برنامه در چهار حوزه تخصصی مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
 
رسولی به حوزه‌های تخصصی سازمان اشاره و اعلام کرد: حوزه امور اجتماعی به منظور کمک به نیازمندان، زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست و ایتام، حوزه‌ توانبخشی برای خدمت به افراد دارای معلولیت و حوزه معاونت امور پیشگیری به افراد مختلف جامعه خدمات ارائه می‌‌دهند.
 
سرپرست بهزیستی استان کردستان به حوزه مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مراکز غیردولتی این سازمان بعنوان یکی دیگر از بخش‌های این نهاد پرداخت و گفت: مشارکت‌های مردمی در این راستا مورد توجه قرار دارد و ۴۱۰ مرکز و موسسه خیریه و غیردولتی در استان داریم که براساس رسالت‌شان به مردم ارائه خدمت می‌کنند.
 
رسولی یادآور شد: خدمات بهزیستی به جامعه هدف شامل خدمات مستمر ماهانه برای مددجویان تحت پوشش در حوزه امور اجتماعی و توانبخشی و خدمات غیرمستمر براساس مسائل و نیازهای مردم است.
 
وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۶۶ خانوار مستمری بگیر در حوزه امور اجتماعی تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: توانمندسازی جامعه هدف از برنامه‌های این سازمان است تا براساس پتانسیل‌های موجود زمینه استقلال خانوارهای تحت پوشش فراهم شود.

 
رسولی تشکیل گروههای همیار برای زنان سرپرست خانوار با حداقل ۱۵ عضو برای انجام کارهای معیشتی را از خدمات این سازمان خواند و اعلام کرد: هم‌اکنون ۲۴ گروه همیار در کردستان تشکیل شده‌اند که در حوزه اشتغالزایی فعالیت دارند.
 
وی تشکیل ۸۳۰ گروههای خودیار محلی را از برنامه‌های مشترک بین بهزیستی وبانک کشاورزی دانست و اذعان کرد: امسال نیز 200 گروه دیگر تشکیل شده و امیدواریم تا سه سال دیگر به استقلال مالی برسند.
 
وی عنوان کرد: یک‌هزار و 480 دانش‌آموز و 30 دانشجو در حوزه امور اجتماعی تحت پوشش بهزیستی استان هستند.
 
وی بیمه را جزو بسته حمایتی سازمان در قالب بیمه عشایر روستایی برای روستاییان و بیمه تامین اجتماعی در قالب خویش فرما برای افراد تحت پوشش شهری دانست و اضافه کرد: ۷۷۵ نفر تحت پوشش بیمه عشایر و روستایی 1348 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
 
سرپرست بهزیستی استان کردستان اضافه کرد: خانواده‌های دارای چندقلو نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که مستمری دریافت می‌کنند و از خدمات بهزیستی نیز بهره‌مند می‌شوند.
 
وی از وجود ۱۴ خانه شبانه‌روزی کودکان بدون سرپرست یا بدسرپرست در استان خبر داد و گفت: بیش از ۱۵۰ کودک تحت پوشش این مراکز هستند و ۱۸۱ کودک نیز به صورت امدادهی از خدمات بهزیستی استان بهره می‌برند.
 
سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: با پشتیبانی اورژانس تامین اجتماعی و مشارکت استانداری و شهرداری برای کنترل آسیب‌های اجتماعی از جمله کودک‌آزاری، طلاق و  همسرآزاری فعالیت می‌کنیم.
 

 
وی اعلام کرد: ۳۵ هزار و ۲۱۱ معلول در استان شناسایی شده‌اند که بیشترین معلولیت جسمی حرکتی است و از این تعداد ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر معلول خدمات مستمری سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند.
 
رسولی بیان کرد: دیدگاه و سیاست سازمان مبنی بر توسعه مراکز شبانه‌روزی معلولان نیست بلکه هدف حمایت از خانواده‌ها برای کمک به معلولان است در ۱۸ مرکز استان با ۳۳۴ معلول و سالمند در استان نگهداری می‌شود.
 
وی تامین مسکن برای مددجویان فاقد مسکن را از دغدغه‌های بهزیستی استان خواند و اضافه کرد: سال گذشته ۲۳۳ واحد مسکن با حمایت خیرین و کمک بلاعوض سازمان بهزیستی به مددجویان واگذار شد و امسال ۳۹۶ واحد پیش‌بینی شده که احداث شود و در هفته بهزیستی ۷۷ واحد آن واگذار می‌شود.
 
رسولی اضافه کرد: خانواده‌های دارای معلول و بهبود یافتگان اعتیاد تسهیلات بلاعوض دریافت کردند و به خانواده‌های دارای چند معلول مسکن اعطا شد.
 

 
سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: ۵۰۸ خانوار سال قبل ودیعه مسکن دریافت کردند و حمایت شدند و عمده‌ترین خانواده‌های تحت پوشش فاقد مسکن که شامل ۴ هزار و ۵۰۰  خانوار هستند، در مناطق شهری زندگی می‌کنند که سه هزار  و 480 خانوار در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: اگر خیرین در کنار سازمان بهزیستی قرار نگیرند امکان استمرار فعالیت بهزیستی نخواهد بود و مراکز خیریه در این راستا بعنوان پل ارتباطی بین سازمان بهزیستی و مردم کمک حال بهزیستی هستند.
 
رسولی یادآور شد:  سال گذشته بیش از 116 میلیارد و امسال 380 میلیارد اعتبار تبصره 18 به بهزیستی اختصاص یافته است که امیدواریم با افزایش اعتبار زمینه ایجاد اشتغال برای مددجویان فراهم شود.
 
سرپرست بهزیستی استان کردستان اضافه کرد: سازمان بهزیستی کردستان با۵۳۰ نیروی انسانی در استان فعالیت دارد.
 
وی تصریح کرد: اکنون ۵۳ مرکز مثبت زندگی در استان فعال است که ۲۸ هزار مستمری بگیر تحت پوشش این نهاد به این مراکز واگذار می‌شود.
 
رسولی با اشاره به برنامه‌های هفته بهزیستی در کردستان اضافه کرد: افتتاحیه فروشگاه و کارگاه عروسک‌سازی کوتاه قدان، نشست با نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد، غبارروبی مزار شهدا، بازدید از مراکز غیردولتی، افتتاح ۷۷ واحد مسکونی، برنامه پیاده‌روی برای خانواده بهزیستی، اجرای جشنواره فرهنگی هنری با حضور معلولان در قروه که ۸۰ اثر فرهنگی و هنری به جشنواره ارسال شده از برنامه‌های هفته بهزیستی در کردستان به شمار می‌رود.