کد خبر: 3160
سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 13:49
شیرینی ماندگار در یزد

یاداشت فاطمه عزیزپوریان در خصوص شیرینی یادگار یزد را با کلامی زیبا در خصوص کارآفرینی اجتماعی رابه نظاره می نشینیم.

به گزارش مهرگان پرس،از نوجوانی علاقه اش حضور در اجتماع و کارهای جهادی است. فعالی اجتماعی و دغدغه مند است که اعتقاد دارد هرکاری که از جنس مردم و با همدلی آنها باشد، یقینا به سرانجام می رسد. از همان دوران نوجوانی به عنوان یک داوطلب بسیجی در فعالیت های محله حضور یافته و در دوران تحصیل و دانشگاه نیز این دغدغه مندی را باخود به همراه داشته است. 33سال سن دارد و در دبیرخانه نهاد مردمی رسالت استان یزد همراه دیگر اعضای خانواده رسالت است.

سیدامین سالاری حضورش در نهاد مردمی رسالت به سال 94و سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت بر می­گردد. چند سالی در شعبه آزادگان و مرکزی یزد فعالیت بانکی داشته و در چند سال اخیر نیز به عنوان نماینده دبیر در اردکان و اکنون دستیاری دبیر استان را عهده­دار است.

خودش فعالی اجتماعی بوده و امروز همیاری اجتماعی که از مولفه های اصلی نهاد مردمی رسالت است، را بهتر درک می کند و اعتقاد دارد جنس هر فعالیتی که به دور از منافع شخصی است و نفعش به جامعه بر می گردد، قطعا حس و حالی متفاوت دارد.

به عقیده وی اینکه تک تک افراد برای به سرانجام رساندن کاری دور هم جمع شوند یعنی سرعت و پیشرفت در هر اموری به توان تعداد مردم و این یعنی همان حال خوب. می گوید اعضایی را می بینم که با همیاری اجتماعی حال خود و اطرافیانشون را خوب و آرامش روحی مطلوبی کسب می کنند و این حال خوب با هیچ کدام از تعلقات دنیوی قابل معامله و مقایسه نیست.

می گوید همانطور که از نام نهاد مردمی رسالت پیداست جنس فعالیت ها مردمی بوده وواقعیت این است که با حرکت جهادی و مردم محور می توان به اهداف تعریف شده دست پیدا کرد.

سالاری از استقبال مردمان دیار قنات، قنوت و قناعت از همیاری اجتماعی اینگونه می گوید: مردم یزد از نیاکان خود این فرهنگ را دارند و همچنان در زندگی خود جاری و ساری می کنند . این صفات و فرهنگ نمود یک همیاری اجتماعی است که از دیر باز مردم برای جبران کمبود آب در استان کویری از آن استفاده می کردند. اعتقادم است اگر این فرهنگ در جامعه اشاعه پیدا کند، روزبروز در کنار آن سایر محورها خصوصا قرض الحسنه و کارآرفرینی اجتماعی توسعه پیدا می کند .

برادران عشقان ملک در یزد را مثال می زند و اظهارمی دارد: سه برادر هستند که در شهردارالعباده همیاری اجتماعی را در محله محمودآباد به خوبی مشق کردند. این سه برادر با همیاری مردم محله، سفره همدلی و همیاری را پهن کردند و مهربانی را به نمایش گذاشتند. آنها در محمودآباد دست در دست یکدیگر و پابه پای هم برای آبادانی محله چند هزار نفریشان می کوشند.

می گوید: امروز با همتی که محمودآبادی ها برای همیاری اجتماعی به کار گرفتند، محله شان نه تنها در شهر یزد که در کل استان زبانزد است و در زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... حرف برای گفتن دارد.

سالاری یادآور می شود: در استان یزد بویژه شهرستان اردکان و ابرکوه با حضور راهبران اجتماعی و حامیان فعالیت های خوبی در زمینه کارآفرینی اجتماعی شکل گرفته است که با حمایت سازمان حامی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیش از 1000 هسته کارآفرینی اجتماعی از سال گذشته تاکنون شکل گرفته است.

اردکان را پایتخت کاربافی و تولید پارچه های سنتی نخی و محصولات کنجدی برمی شمرد و می گوید: باتوجه به این که زنجیره ارزش این دو رشته شغلی فراهم بوده، بیشترین علاقه مندی در زمینه ایجاد اشتغال این دو رشته در شهرستان اردکان است.

وی، طلازاده را یکی از اعضای کانون های همیاری اجتماعی در اردکان معرفی می کند و اظهار می دارد: این بانوی فعال که مدتی در یکی از سازمان های دولتی مشغول به کار بود، بعد شناخت از فعالیت های که در حوزه کارآفرینی اجتماعی صورت می گیرد با استعفا از کاردولتی به کاربافی که شغل آبا و اجدادیشان است روی آورد و امروز با عشق و علاقه مشغول به کار است.

فائزه سرافراز اردکانی را یکی از اعضای کانون های همیاری اجتماعی در اردکان یزد معرفی می کند و می گوید: این بانو سرپرست خانوار است و قرار بود سال گذشته کاربافی آموزش بدهد اما با اراده خوش، حمایت­های انجمن حمایت از زندانیان اردکان، بهره گیری از سامانه های ام رسالت و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، امروز نه در رشته کاربافی که در 10 رشته مثل کاربافی سنتی و جدید، پلاس بافی، زیلوبافی، تسمه بافی، چاقوسازی و... حدود 180 کار و کسب در اردکان راه انداخته است.

سالاری می گوید: فعالیت و پیشرفت کاری افرادی همچون سرافراز همان اتفاقی است که حال همراهان خانواده رسالت را خوب و قطعا خاطرات شیرینی را ذهن همه ما ثبت می کند. روزهای تلخ و شیرین زیادی را با دیگر همراهان سپری کردیم وخاطراتی متنوعی به ارمغان آمد.

چالش هایی در گذشته داشتیم که با بهبودی که در فرایندها و تغییرات جدید ایجاد می شود، روز به روز چالش ها برطرف می شود تا شیرینی کار ماندگار شود. اما همگام با مردم، همراه با مردم و از جنس مردم بودن همان حس و حالی است که این روزها حال همه ما به دنبال آن هستیم .

برچسب های خبر