کد خبر: 3090
چهارشنبه , 03 مرداد 1403 - 15:32
مجوز اجرای طرح سد و نیروگاه تنگ معشوره صادر شد

مجوز اجرای طرح « سد و نیروگاه تنگ معشوره » براساس مصوبه کمیسیون ماده (23) قانون الحاق در مرداد ماه 1403 توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد.

به گزارش مهركان پرس از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، طرح سد و نيروگاه تنگ معشوره با هدف تامین آب به میزان 185 میلیون متر مکعب (کشاورزی:162، شرب شهر کوهدشت:17، صنعت:6) و مهار سیلاب های مخرب کشکان و رهاسازی دبی ایمن پایین دست به منظور کاهش خسارت ناشی از سیلاب می­باشد. همچنین این طرح با احداث دو نیروگاه مجموعا با ظرفیت80 مگاوات (سطحی: 35 و زیرزمینی: 45) می­تواند انرژی برقابی به میزان 162 گيگاوات ساعت تولید نماید.

سد بتنی غلتکی با حجم مخزن 525 میلیون متر مکعب، یک نیروگاه سطحی درنزدیکی سد، یک بند تنظیمی در پایین دست بدنه اصلی می­باشد که آب خروجی از بند تنظیمی توسط تونلی به طول 8 کیلومتر به  یک نیروگاه زیرزمینی در نزديكي روستاي گرمورت منتقل می­شود و پس از آن از طریق سامانه انتقالی به طول 30 کیلومتر شامل تونل بلند، تونل كوتاه، خط لوله و كانال سرپوشيده و روباز آب مورد نیاز مصارف کشاورزی شهرستان­هاي دوره چگني و كوهدشت را تامین مینماید.

 

شایان ذکر است پس از انجام مطالعات این طرح با پیگیری‌های مستمر انجام شده و اخذ مجوزهای پنجگانه (محیط زیست، پدافند غیرعامل، میراث فرهنگی، تخصیص آب و شورای فنی)، با اخذ ماده 23 و تأمین اعتبار مورد نیاز، عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه تنگ معشوره آغاز گردیده است

 

گفتنی است سد تنگ معشوره در استان لرستان بر روی رودخانه كشكان (از سرشاخه­هاي رودخانه کرخه) و حدود 550 متر پایین تر از محل تلاقی دو رودخانه كاكارضا و چم زكريا  واقع شده است که شامل یک