کد خبر: 3159
دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 14:02
کارآفرینی اجتماعی در قامت ماهی و ماهیگیری

یادداشت فاطمه عزیزپوریان در خصوص کارآفرینی اجتماعی در قامت ماهیگیری را یاد دادن است.

به گزارش  مهرگان پرس،همراهان خانواده بزرگ رسالت هرکدام روایتی دارند، هریک گوشه ای از کار را گرفته و اندیشه ای غیر از تحقق اهداف تعریف شده، در سر ندارند. لک ولر، کردوترک، فارس و عرب وبلوچ و بختیاری همه و همه کنار هم هستند تا به افقی که در نهاد مردمی رسالت و همگام با اهداف این نهاد ترسیم شده، گام بردارند. همگی تلاششان برای تحقق سبک بهترکارو زندگی اعضای این خانواده است و پرتوان در این مسیر مروج فرهنگ همیاری اجتماعی، قرض الحسنه وکارآفرینی اجتماعی هستند. گویی هر کدام از همراهان با اعضای کانون های همیاری اجتماعی زندگی می کنند وبا حال خوب و بد آنها شوق و اندوه هم بر دل همراهان می نشیند.

این بار برای هم کلام شدن با یکی دیگر از همراهان، مهمان زنجانی­ها می شویم. میثم قربانی 38ساله است، از سال90با ورود به سیستم بانکی وارد مجموعه (صندوق قرض الحسنه مهرمیهن) شعبه شهداء زنجان شد که با ادغام این موسسه با بانک قرض الحسنه رسالت رسما به این خانواده پیوست. در سال ۱۳۹۶ باتوجه به افق ۱۴۰۰و بانکداری بدون شعبه از شهرستان خرمدره به زنجان منتقل شد و به عنوان بانکدار اجتماعی فعالیتش را در سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت ادامه داد .در حال حاضر در سنگری دیگر از نهاد مردمی رسالت به عنوان رهیار اجتماعی(رهیار امید وعمران ) فعالیت دارد. نهاد مردمی رسالت را از جنس مردم و برای مردم می داند و می گوید: این مجموعه مردمی با هزاران کانون همیاری اجتماعی، حامیان و سازمان های رهیاری هدفشان تکیه مردم بر توانایی خودشان و عدم وابستگی به دولت است.

خودش به خوبی همیاری اجتماعی را درک کرده و از آن به همراهی، همگام(بودن) و در کنار هم بودن یاد می­کند و اعتقاد دارد با همیاری می توان مسائل ومشکلات را از ریشه حل کرد وپاسخ درستی برای آنها داشت.

جنس کارش به گونه ای است که باید با سازمان هایی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی در ارتباط باشد و این سازمان ها هم به نوعی درگیر اشتغال مددجویان. توانمند شدن اعضای کانون های همیاری اجتماعی و مددجویان را دغدغه اصلی خود در همراهی آنها می­داند و اظهار می دارد: فعالیت این سازمان ها و دبیرخانه نهاد همسو و هدفشان تحقق سبک بهتر کار وزندگی است.

این جمله قدیمی که "اگر می‌خواهید کسی را یک روز سیر کنید به او ماهی بدهید اما اگر قرار است برای همیشه ماهی داشته باشد، به او ماهیگیری یاد بدهید"را یادآور می شود و می گوید: هدف از این همراهیها این است که به جای ماهی دادن به یکدیگر ماهیگیری یاد بدهیم.

به واسطه همراهی مشترک کمیته امداد و بهزیستی با سازمان های رهیاری و به اقتضای کارش هرروز با مددجویان سروکار دارد، هر تغییر مثبتی در کار این مددجویان تغییر خوبی هم در حال رهیار امید به دنبال دارد و او نیز این روزها دغدغه اشتغال مددجویانی که از شهر و روستا مراجعه می کنند را دارد.

می گوید همه یک هدف را در پیش رو دارند و آن کمک به توسعه و حمایت از کار وکسب خرد و اشتغال زایی افراد دارای مهارت ولی فاقد سرمایه کافی است که در قالب ایجاد هسته های کارآفرینی اجتماعی (از مددجویان معرفی شده) انجام می شود.

قربانی نقش الگوی تعالی اجتماعی رسالت در زندگی مددجویان را بیشتر در زمینه توسعه کار وکسب های خرد و خانگی عنوان می کند و یادآور می شود: همراهی سازمان های رهیاری و مشاوره وهمراهی رهیار مربوط که همگام با نظارت کارشناسان اشتغال سازمان های حامی بوده باعث توسعه و افزایش عضویت افراد در هسته های کارآفرینی اجتماعی شده، همچنین ارائه محصولات در بستری امن و بدون دخالت واسطه خرید و فروش صورت می گیرد.

عقیده دارد زنجان مستعد فعالیت هایی همچون قالی بافی، خیاطی، زنبورداری و پوشاک است و تابحال در حوزه دامداری (سبک و سنگین) اتفاقات خوبی افتاده و پایداری اشتغال دراین رشته را به دنبال داشته است که می توان همین اتفاقات را در سایر رشته های دیگر نیز به ارمغان آورد.

می گوید مددجویانی که سال قبل جویای کار بوده و با وام ودر قالب الگوی تعالی اجتماعی رسالت مشغول به کار شدند امروز در به عنوان عرضه کننده در ام بازار فعالیت دارند.

صالحی مددجوی کمیته امداد و اهل فنوش آباد ابهر است، جویای کار بود و سرمایه ای در اختیار نداشت .کارگر ساختمانی و درآمدش روزمزدی بود، با استفاده از سامانه ها نهاد مردمی رسالت دوراس دام سنگین خریداری کرد. بعد از گذشت یکسال علاوه بردو راس گاو، توانسته هشت گوساله نر اصلاح شده به گاوداریش اضافه کند. به عقیده صالحی از سال گذشته و با شروع این کار زندگیش پر از خیر و برکت شده و کارش گسترش یافته است.

جعفر دیگر عضو کانون های همیاری اجتماعی زنجان است که این روزها همت کرده و با همراهی سازمان های رهیاری تحولی عظیم در زندگی خود و اطرافیانش به ارمغان آورده است. اهل روستای گرگ تپه زنجان است، بنیه مالی ضعیفی داشت و بیکار بود، علاوه بر اینکه در خانواده­ای کم برخوردار متولد شده، روستایشان هم محروم بوده به طوری که 70 درصد گرگ تپه­ای­ها برای گذران زندگی به حاشیه شهرها پناه برده و به شغل­هایی همچون کارگری مشغول بودند. متاهل است و با گوسفندان پدرش، درآمد بخور و نمیری داشته، عرصه به جعفر تنگ شده بود اما نه حرفه­ای داشت و نه توان مالی.

خودش را به سازمان های رهیاری نهاد مردمی رسالت سپرد واز راهنمایی­های آنها بهره برد و برای پرورش و نگهداری قوچ مهارت افزایی شد. با پنج میلیون وام­، قوچی از نژاد هترو در اختیارش گذاشتند. "قوچ هترو" را به روستا برد و به گله گوسفند هرچند محدود پدرش اضافه کرد. روز به روز کارش گسترش پیدا می کرد تا جایی که جعفر نه تنها نان رسان سفره خودش و خانواده اش شد که از همت او پنج روستای دیگر هم بهره مند شدند.

قربانی از تغییرات و حال خوب امثال جعفر و صالحی ابراز خوشحالی می کند و می گوید: هم اکنون 170هسته کارآفرینی اجتماعی در رهیاری امید زنجان شکل گرفته و اینکه یکی از اعضای کانون ها با استفاده از سامانه های ام رسالت وخرید چند راس دام فعالیتش را شروع کرد و امروز به یاری خداوندیکی از عرضه کنندگان دام در سامانه ام بازار در زمینه دام سبک وسنگین استان است و توانست زمینه دام چند قلوزایی را درکل کشور احیا و مطرح کند یعنی همان حس و حال خوبی که همه به دنبل آن هستیم. این گونه اتفاقات شیرین برای هریک از اعضای کانون های همیاری اجتماعی به طور یقین انگیزه خدمت به همراهان را چند برابر می کند. اینکه سفره هریک از اعضا بزرگ و بزرگ تر شود ماندگاری لبخند رابرای ما به همراه خواهد داشت. انگیزه خدمت ما همین حال خوب اعضای کانون های همیاری اجتماعی است و همه ما برای تحقق این حال خوب تلاشمان را مضاعف خواهیم کرد.

باشد روزی که در گوشه گوشه این مرزو بوم شاهد خودکفایی شهرها و روستاها، توسعه کار و کسب ها، کاهش مهاجرت معکوس و هرحال خوب دیگری باشیم. روزی که همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی در همه جا اشاعه یافته و تحقق سبک بهتر کار و زندگی را در همه جا شاهد باشیم.