کد خبر: 3077
چهارشنبه , 23 اسفند 1402 - 10:52
کار، کندو، موتور1000

یادداشت فاطمه عزیزپوریان، کارآفرینی با پرورش زنبور عسل با عنوان (کار، کندو، موتور1000) به تلاش پدر و پسری در این خصوص پرداخته است.

پدر و پسری با هم کار می‌کنند، تمرکزشان را برپرورش زنبور عسل گذاشتند، از کار خرد شروع کردند اما از همان ابتدا کمرهمت را برای برداشتن گام های بزرگ در این کار بسته اند. پدر روحانی است و در کنار دغدغه های خاص خود وارد عرصه زنبورداری شده و پسر را نیز همراه خود کرده است.

به گزارش مهرگان پرس، کار، کندو، موتور1000، پسرنوجوانش عشق موتور1000 را دارد و می‌خواهد با مزد کارش، موتور بخرد. چند وقتی می‌شود با پدرش کار زنبورداری را از یک کندو شروع کرده و امروز با چندین کندو ادامه می‌دهد. ابتدا آرمان و آرزویش به یک گوشی تلفن همراه بسنده شده بود و همراه پدر شد تا با دستمزدش زودتر گوشی بخرد. اما همین که وارد عرصه کار شد، آمال و آرزویش هم تغییر کرد و به قول خودش علاقه به کار و کندوداری به خرید گوشی چربید وترجیح داد تعداد کندوهایش را بیشتر کند.

او حالا کمترین آرزویش موتور1000 است و افقی دیگر برای خود وکارش متصور شده است. شاید پسر، همت پدر را دید و ترغیب به زنبورداری شد. پدرکه از قبل تجربیاتی از پرورش زنبورعسل و کار در این عرصه را داشته، همان را چراغ راهش کرده تا به حالِ امروزش برسد.

سیدمحمدباقر زمانی اهل قم و عضوهسته کارآفرینی اجتماعی پرورش زنبور عسل است. با شناختی که از نهاد مردمی رسالت و الگوی تعالی اجتماعی رسالت به دست می‌آورد و با مطالعاتی که در خصوص پرورش زنبور عسل دارد، عضو خانواده رسالت می‌شود. با وام اشتغالزایی و خرید وسایل مورد نیاز از بازار اعضا شروع می کند و از همان ابتدا، رشد و توسعه همه جانبه کار را در سر دارد وتنها عسل را محصول این کار نمی داند.

به تناسب ملبس و روحانی بودنش و وقتی که با مردم می‌گذراند، از شیرینی‌های کار و کسب اش با آنها حرف می‌زند و دیگران را هم به این حرفه شیرین فرا می‌خواند. کسب و کارش را بهانه‌ای می داند تا خانواده و فامیل بیشتر دور هم جمع شوند. دوستان و اقوام که روزی به قصد تفریح و بازدید از کندوها دور هم جمع می شدند، به نوعی جذب کار می شوند و هرکدام به فکر تهیه کندوی زنبور عسل می‌افتند.

با تفکر جهادی روزی رسان باشیم

حس خوبی دارد که اطرافیانش هم به این کار ورود می کنند و می‌گوید لذت بخش است که هم خودکفا باشی و هم کارآفرین و باعث روزی دیگران. تفکرش جهادی وکارآفرینی است و اینگونه ادامه می‌دهد، همه ما باید دغدغه داشته باشیم و نه تنها برای خودکفایی خودمان، که باید با کارآفرینی، روزی رسان دیگران هم باشیم. سفره مان باید بزرگ باشد و دغدغه هم نوعانمان را داشته باشیم تا همه از برکت آن بهره مند شوند.

این عضو از خانواده رسالت، عاشق کارش است، صدای زنبورها به اوآرامش می‌دهند و وجودشان وحدت و با هم بودن را یادآوری می‌کنند. می‌گوید پسرم با یک کندو شروع کرد و از اول نیتی برای ادامه نداشت، اما الان دغدغه‌اش بیشتر کردن کندوهایش است. دوستانی که به قصد تفریح آمدند همه خودشان صاحب کندو شدند و همه اینها همان حس خوبی است که از زنبورداری به دست می‌آید.

این عضو خانواده رسالت که بواسطه یکی از دوستانش با سازمان های رهیاری نهاد مردمی رسالت و نحوه فعالیت آنها آشنا می شود، از الگوی تعالی اجتماعی رسالت می‌گوید، از ساختار نظام مندی که کارو کسب های خرد و خانگی را حمایت می‌کند و اعتقاد دارد این الگو علاوه بر ایجاد اشتغال، به نوعی باعث تحکیم بنیان خانواده هم می شود. همین که بتوانی در خانه و کنار بقیه اعضای خانواده شغلی داشته باشی، هم صاحب درآمد می شوی و هم حضورت در کنار خانه و خانواده پررنگ ترخواهد بود. نمونه بارز آن، فعالیت پسرم در زنبورداری است، بیشتر در کنار هم هستیم و با هم کار می کنیم، از فضای مجازی و آسیب های آن به دور است و مهمتر از همه اینکه واقعیت نگر می شود.

می‌گوید با همراهی الگوی تعالی اجتماعی رسالت، می توان بعضی کارها را در خانه و حتی از پشت بام خانه و با حداقل سرمایه شروع کرد. وی که حالا عضو هسته کارآفرینی اجتماعی پرورش زنبور عسل است و تعداد کندوهایش را روز به روز بیشتر می کند، می گوید: عسل ارزانترین محصول زنبورداری است و افق کاریم بر این است که تولید برِموم، ژل رویال و زهر زنبور عسل را داشته باشم، به خوبی می توان در این کار رشد کرد و توسعه آن هم انتها ندارد.

شهدشیرین و کام شیرین تر

این عضوهسته کارآفرینی اجتماعی پرورش زنبورعسل که خود در بطن جامعه است و با بسیاری از مسائل و مشکلات آن آشنایی دارد، الگوی تعالی اجتماعی رسالت را مدلی مناسب برای ایجاد اشتغال می داند و اظهارامیدواری می کند با ترویج این الگو و شناخت بیشتر مردم از آن، شاهد کارو کسب های بیشتری باشیم.

وی که با ورود به عرصه پرورش زنبور عسل نه تنها کام خود، بلکه شیرینی این شهد را برای دیگران نیز به ارمغان آورده است، می گوید: با همت جوانان و افراد جویای کار وبا بهره گیری از سامانه های ام رسالت می توان شاهد توسعه کارو کسب های خرد و خانگی در اقصی نقاط ایران اسلامی‌مان باشیم.