آبگیری سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به پیشرفت 91 درصدی سد "شهری کور"، از آبگیری این سد تا پایان سال جاری خبر داد.

 به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس، "محمد دلمرادی" با اعلام این خبر اظهار کرد: هدف از ساخت سد شهری کور، کنترل منابع آب از طریق ذخیره و تنظیم جریان‌های سیلابی، تامین آب مورد نیاز صنعت، شرب و کشاورزی و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی از کشور است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اعتبار این پروژه یادآور شد: برای سد شهری کور تاکنون ۲۵۳ میلیارد از محل صندوق توسعه ارزی هزینه شده که در صورت تامین اعتبار به موقع ۲۳۷ میلیارد ریال باقیمانده تا پایان امسال آبگیری می‌شود.
وی در ادامه گفت: سد شهری کور می‌تواند به محرومیت‌زدایی، توسعه و بهبود شرایط پایدار منطقه، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت و افزایش شاخص‌های محیط زیست و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز اراضی و آب شرب روستاهای مجاور کمک کند.
دلمرادی با بیان اینکه عملیات اجرایی این سد در سال 92 آغاز شده است، عنوان کرد: سد شهری کور در محل تلاقی رودخانه‌های "بریسان" و "گزوکه" احداث و در جنوب شرق کشور واقع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: این سد از نوع بتنی غلطکی دارای 57 مترارتفاع از پی، با طول تاج 6 هزار و 325 متر، عرض تاج 7 متر و حجم مخزن 103 میلیون مترمکعب است.
وی سر ریز پلکانی با حوضچه آرامش را از دیگر مشخصات این طرح دانست و افزود: سد مخزنی شهری کور دارای یک هزار و 324 متر دایک جانبی و سیستم انحراف با دو کالورت بتنی در حال اجرا است.
دلمرادی افزود: ساخت این سد برای 350 نفر به‌طور مستقیم و 1400 نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.