آب خلیج فارس به جمعیت 6 هزار نفری

در مراسمی با حضور استاندار و نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، طرح آبرسانی به رضوان از خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد آغاز شد.

به گزارش مهرگان پرس،"امین قصمی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در مراسم کلنگ زنی این پروژه افزود: از زمان بهره برداری پروژه آب‌شیرین‌کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس با دستور و پیگیری استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استفاده حداکثری از این ظرفیت به عنوان یک کلکتور اصلی در مسیر تا مرز استان کرمان در دستور کار شرکت آب و فاضلاب هرمزگان قرار گرفت.
وی افزود: در راستای استفاده سهم هرمزگان از این ظرفیت، در ابتدا آب شهر خمیر و روستاهای مسیر از این پروژه در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه به‌صورت کامل انجام و مردم این شهر از آب شرب پایدار بهره مند شدند و دومین منطقه بهره مند از این آب‌شیرین‌کن، رضوان بود که عملیات آن امروز آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: در ادامه دریافت سهم هرمزگان از این ظرفیت، نیاز آبی روستاهای شمال بندرعباس از خط مذکور تامین خواهد شد، همچنین با دستور استاندار هرمزگان طرح تامین آب حاجی آباد در آینده از این خط انجام خواهد شد.
قصمی در تشریح جزئیات این پروژه افزود: در قدم اول، آب رضوان از خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان با ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: با اجرای 7 کیلومتر خط انتقال از ایستگاه شماره 3 خط انتقال آب خلیج فارس، آب خلیج فارس به رضوان خواهد رسید و در افق طرح نیز شهر فین از این خط بهره مند خواهد شد.
وی با بیان اینکه با اجرای خط انتقال، حدود شش هزار نفر از جمعیت رضوان از آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد، افزود: برای این پروژه اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
"احمد مرادی" نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه با اجرای این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم رضوان جنبه عملی به خود گرفته است، از تلاش‌های مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان قدردانی کرد.
وی افزود: تعداد زیادی از روستاها به خصوص حد فاصل کشار تا حاجی آباد منتظر بهره مندی از ظرفیت آب این خط هستند تا سهم هرمزگان را از انتقال آب خلیج فارس به کرمان دریافت کنند.
در ادامه این مراسم "منصور آرامی" نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اجرای این پروژه افزود: وضعیت زندگی در مناطق روستایی بویژه رضوان باید به گونه‌ای باشد که زندگی امید بخشی داشته باشند.
وی ادامه داد: با شرایط امروز و گسترش جمعیت، وضعیت آب رضوان مناسب نیست که با اجرای این پروژه به مطلوبیت لازم خواهد رسید.
استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: هرمزگان با آبرسانی به شهرها و روستاهای مختلف این استان از طریق خط انتقال آب از خلیج فارس از آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس به خوبی از مزیت این زیرساخت بهره‌مند شده است.
"فریدون همتی" عنوان کرد: این پروژه با احداث هفت کیلومتر خط انتقال از ایستگاه پمپاژ شماره سه خط انتقال آب از خلیج فارس از طریق آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس به حاجی‌آباد و استان‌های کرمان و یزد اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: در فاز دوم این پروژه، آبرسانی از خط انتقال آب از خلیج فارس از طریق آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس، به سمت شهر فین و روستاهای در مسیر نیز تعریف شده است و علاوه بر آن، به زودی آبرسانی از این خط انتقال به شهر حاجی‌آباد نیز صورت می‌گیرد.
همتی با اشاره به سیاست تامین آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها در استان هرمزگان، تصریح کرد: از مزایای موجود در هرمزگان با توجه به وجود سواحل طولانی در این استان، استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت است و در حال حاضر نزدیک به 95 میلیون مترمکعب شیرین سازی آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها در سراسر هرمزگان انجام می‌شود که این سیاست موجب کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی و کمک به تقویت منابع آب زیرزمینی در هرمزگان شده است.
وی گفت: استان هرمزگان با آبرسانی به شهرها و روستاهای مختلف به خوبی از مزیت زیرساخت خط انتقال آب از خلیج فارس از طریق آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس بهره‌مند شده است.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: 21 طرح مهم آبرسانی با بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار در استان هرمزگان در حال اجراست.
فریدون همتی همچنین با حضور در محل خط انتقال آب آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس در منطقه کشار بندرعباس، ضمن امکان سنجی اجرای خط انتقال برای آبرسانی به روستاهای شمال بندرعباس، تازیان بالا و پایین، چگونگی اجرای این طرح مهم را مورد بررسی قرار داد.
همتی پس از این بازدید، ضمن تشریح زوایای مختلف این طرح مهم آبرسانی، گفت: جمعیتی نزدیک به ۵۰ هزار نفر می‌توانند از مزایای اجرای این خط انتقال و آب شرب پایدار بهره مند شوند.
وی افزود: مجریان طرح آب شیرین‌کن خلیج فارس معتقدند هستند خط انتقال این طرح باید از نخستین ایستگاه بین راهی( R0 ) تامین شود که چندین کیلومتر با محل فعلی فاصله دارد و اگر به مرحله اجرا برسد، هزینه ای نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای خط انتقال نیاز است که به نوعی اجرای طرح را ناممکن خواهد کرد.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: با برآورد مهندسی اولیه توسط معاونت عمرانی استانداری و آبفای هرمزگان امکان اجرای خط از منطقه کشار وجود دارد و  تلاش داریم در نزدیک‌ترین نقطه به خط اصلی انتقالِ آبِ آب‌شیرین‌کنِ خلیج فارس، خط فرعی را به منظور آبرسانی به روستاهای شمال بندرعباس و تازیان ایجاد کنیم.
همتی با بیان اینکه تصمیم لازم در خصوص نحوه اجرای این طرح مهم زیربنایی پس از امکان سنجی اجرای طرح و اعلان نظر حوزه عمرانی استانداری و گروه مهندسی آسیا اتخاذ می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم نتیجه این مطالعه و بررسی فنی که طی روزهای آینده مشخص می‌شود، به گونه‌ای باشد که از محل فعلی بتوانیم خط انتقال را احداث کنیم، چرا که هزینه و زمان اجرای پروژه به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

منبع: روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب هرمزگان