توجه کودک و نوجوان به عنصر حیاتی آب بسیار مهم و ضروری است/ نهادینه شدن

در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی نقاشی آب، بیانیه هیئت داوران این رویداد فرهنگی توسط اطهری، رئیس هیئت داوران جشنواره قرائت شد.

به گزارش مهرگان پرس،اطهری، رئیس هیئت داوران نخستین جشنواره ملی نقاشی آب روز دوشنبه در بیانیه پایانی این جشنواره اظهار کرد: از دیرباز تاکنون استفاده بهینه از عنصر حیاتی "آب" مد نظر مسئولان و برنامه‌ریزان مدیریت اجتماعی و جهانی آب بوده و طی دهه‌های اخیر به دلیل چالش "کمبود آب سالم" حساسیت بیش از پیش به این مهم اعمال شده تا جایی که برنامه‌های آموزش مستقیم و غیرمستقیم فراگیر همه اقشار جامعه از جمله کودک و نوجوان به اهمیت آب و شیوه‌های بهره‌برداری بهینه، جدی‌تر از قبل پرداخته است.
در این بیانیه آمده است: اهمیت توجه کودک و نوجوان به مسئله "آب - عنصر حیاتی" در نقش‌های بهره‌بردار جوان فعلی و نسل عامل آینده نه چندان دور بسیار مهم و ضروری است تا به‌واسطه نهادینه شدن "ارزش آب" نه تنها مصرف‌کننده‌ای سهل انگار نباشد بلکه مسئولانه عامل و حافظ آب سالم برای ادامه حیات کره زمین باشد.
این بیانیه اضافه می‌کند: روابط عمومی وزارت نیرو در راستای اهمیت آموزش کودک و نوجوان با همکاری دفتر یونیسف در ایران نسبت به طراحی جشنواره ملی "ارزش آب" در سال ۱۳۹۹ اقدام کرده و کودکان و نوجوانان ۱۸-۴ سال را طی فراخوان نقاشی، به پردازش تصویری مصادیق ارزش آب در ۸ محور موضوعی دعوت می‌کند.
بدون شک اجرای این فراخوان به شیوه غیرحضوری، در سال همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تجربه و مواجهه‌های محتوایی و اجرایی جدیدی را برای مجریان و مخاطبان در پی داشته و نتایج حاصل می‌تواند در برنامه‌ریزی سال‌های آتی مورد تامل و توجه قرار گیرد .
جشنواره "ارزش آب" پس از برنامه‌ریزی اولیه توسط ستاد اجرایی، در تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۹ با اعلام فراخوان در سطح ملی کار خود را آغاز و طبق زمان‌بندی تعیین شده اول دی‌ماه ۱۳۹۹ با قید تمدید ۱۰ روز مهلت دریافت اثر، وارد مرحله بررسی و ارزیابی آثار دریافتی توسط دبیرخانه جشنواره شد.
بر اساس این بیانیه، مجموع آثار دریافتی توسط دبیرخانه 3007 اثر به تفکیک در هشت محور موضوعی شامل محور موضوعی "آب و کشاورزی ۱۰۰ اثر"، محور موضوعی"سازگاری با کم آبی ۹۵ اثر"، محور موضوعی"باز چرخانی آب ۱۳۹ اثر"، محور موضوعی "کرونا، بهداشت و مصرف آب ۲۴۳ اثر"، محور موضوعی "آب و سلامتی ۱۷۷ اثر، محور موضوعی "آب و فرهنگ ۲۸۴ اثر"، محور موضوعی "آب و محیط زیست ۹۲۴ اثر"، محور موضوعی "آب و آینده ۱۰۴۵ اثر "است.
پس از بررسی اولیه، از مجموع ۳ هزار و ۷ اثر دریافت شده، تعداد ۱ هزار و ۳۷۰ اثر واجد شرایط بر اساس مفاد فراخوان، وارد مرحله ارزیابی آثار به تفکیک هشت محور موضوعی شامل محور موضوعی"آب و کشاورزی ۴۰ اثر"، محور موضوعی "سازگاری با کم آبی ۲۸ اثر"، محور موضوعی "باز چرخانی آب ۴۴ اثر"، محور موضوعی "کرونا ، بهداشت و مصرف آب ۱۵۹ اثر"، محور موضوعی "آب و سلامتی ۵۵ اثر"، محور موضوعی "آب و فرهنگ ۱۱۸ اثر"، محور موضوعی "آب و محیط زیست ۲۳۳ اثر"، محور موضوعی "آب و آینده ۶۹۳ اثر "است.
پس از اتمام مراحل ارزیابی و اعلام نتایج رتبه‌های برتر، این هیئت نظر خود را نسبت به کیفیت آثار ارسالی، ارائه می‌کند:
1- آثار برگزیده و برتر از پردازش تصویری و تناسب کامل "محتوی و اجرا" و بعضا خلاقیت درخور توجه متناسب با گروه سنی خالق اثر برخوردار بوده‌اند
2- استفاده از نمادها و المان‌های کلیشه‌ای در پردازش تصویری موضوعات، در بسیاری از آثار ارسالی غالب بر ایده‌های شخصی صاحب اثر بود
3- تصاویر و نقاشی‌های مرتبط با موضوع "آب" موجود در فضاهای مجازی بسیار مورد استفاده و کپی‌برداری قرار گرفته و وجود کپی‌برداری‌های قوی در میان آثار ارسالی حاکی از توانایی ارسال‌کنندگان در اجرا و در عین حال عدم توانایی در ایده‌پردازی و یا حتی توسعه ایده کپی شده دارد
4- آمادگی و جسارت پردازش تصویری، در آثار کودکان گروه‌های سنی تا ۱۱ سال به مراتب بیش از آثار نوجوانان ۱۱ سال به بالا مشاهده می‌شود و حاکی از درک بهتر و تمرکز بیشتر این گروه سنی بر موضوعات مشترک است. گروه‎های سنی ۱۱ سال به بالا، بیش از توجه بر رویکردهای موضوعی بر بکارگیری تکنیک اجرایی تمرکز کرده‌اند
بر اساس موارد فوق، هیئت داوران به منظور تحقق اهداف جشنواره "ارزش آب" موارد زیر را به‌عنوان پیشنهاد، ارائه می‌کند:
1- توجه به مقوله " ارزش آب " در محتوای درسی آموزش عمومی
2- ایجاد دبیرخانه دائمی به منظور طراحی و ایجاد بستر مناسب ایده‌پردازی مستمر در خصوص "آب"
3- حفظ ارتباط مستمر با رتبه‌های برتر، به مثابه ظرفیت‌های بالقوه و موثر در قالب تشکل‌هایی نظیر "حامیان جوان آب"
4- برپایی کارگاه، برگزاری اردو و بازدیدهای علمی آموزشی در راستای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با "سیستم‌های آبی و نقش آب در حیات"، توسط واحدهای ذی‌ربط استانی با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط

منبع: پاون