سد

معاون آب و آبفای وزارت نیرو، از آبگیری سد "چم‌­شیر" در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اجرای این طرح از جمله اقدامات کلیدی و ارزشمند وزارت نیرو به شمار می­‌رود.

به گزارش مهرگان پرس محمد جوانبخت" معاون آب و آبفای وزارت نیرو در حاشیه بازدید از کارگاه سد و نیروگاه چم‌شیر با بیان این مطلب که عملیات احداث و بهره­‌برداری طرح چم­‌شیر از 10 سال گذشته آغاز شده است، گفت: اجرای این طرح از جمله اقدامات کلیدی و ارزشمند وزارت نیرو به شمار می­‌رود.

 به گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو، با بهره‌­برداری از این طرح در شرایط کنونی منابع آبی کشور، بخش قابل توجهی از مشکلات و معضلات این منطقه برطرف خواهد شد.

وی در ادامه از آبگیری سد چم­شیر در آینده نزدیک خبر داد و افزود: بررسی­‌های لازم به منظور پیشبرد این مهم صورت گرفته است و به واسطه تلاش­ مسئولان مربوطه این طرح عملیاتی و در آستانه بهره­‌برداری قرار دارد.

جوانبخت ضمن تشریح شرایط فنی طرح "چم­‌شیر"، اظهارداشت: خوشبختانه این طرح هم‌اکنون از جوانب مختلف در حوزه فنی بررسی شده و می­‌توان گفت که در شرایط مطلوبی قرار دارد، به طوری­‌که به عنوان یک تجربه موفق در کشور مطرح می­‌شود.

وی با تاکید براین که وزارت نیرو با بهره‌برداری از طرح "چم­‌شیر" می‌تواند تحولی در منطقه ایجاد کند، تصریح کرد: امید است با برنامه­‌ریزی و مدیریت کاربردی مسائل، شاهد آبگیری سد چم­‌شیر در بازه زمانی تعیین شده باشیم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ضمن انتقاد از حاشیه‌سازی‌ درباره فرایند عملیاتی کردن طرح "چم­‌شیر"، ابراز داشت: متاسفانه در فضاهای غیر کارشناسی شاهد حاشیه‌سازی در این باره هستیم، در چنین شرایطی مسئولان و دست اندرکاران این امر پاسخگوی شبهات پیش آمده برای مراجع بالادستی خواهند بود.

لازم به توضیح است: در مراسم بازدید از کارگاه سد و نیروگاه چم‌شیر، مدیرعامل شرکت آب­ و نیرو حضور داشت و ضمن بررسی روند عملیات اجرایی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای آبگیری سد چم­‌شیر در سال­‌جاری، عنوان شد که عملیات اجرایی این طرح تاکنون با پیشرفت 93درصدی همراه بوده و انتظار می­‌رود در دی ماه سال جاری شاهد آبگیری سد چم­‌شیر باشیم.

سد چم‌شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.اجرای این سد با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و تأمین آب بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری، کشاورزی در روستاهای بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان انجام می‌گیرد. مطالعه احداث سد چم‌شیر در سال ۱۳۷۶ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است. تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است. نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.