۴ هزار نفر در مجموعه کشت و صنعت مکُران

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه ۷۵۰ هکتار زمین برای ایجاد باغ‌های گرمسیری و تولیدات مختلف در کشت و صنعت مکُران شهرستان کُنارک سیستان و بلوچستان فراهم شده است گفت: با تکمیل این مجموعه برای چهار هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش مهرگان پرس،بابک دین‌پرست روز دوشنبه در بازدید از مجموعه کِشت و صنعت مکُران شهرستان کُنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این مجموعه تاکنون   ۷۵۰ هکتار زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته است و اگر همه فازهای این پروژه افتتاح شود چهار هزار نیروی متخصص با الویت جذبِ مردم بومی استان را به کار می‌گیرد. « سه هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر برای ایجاد مجموعه‌هایی همچون کشت و صنعت مکُران پیش‌بینی شده است»

پروژه مَکُران (کشت و صنعت) با حمایت استاندار سیستان و بلوچستان و دستگاه‌های دیگر آغاز به کار کرده است، حجم سرمایه گذاری آن ۲۰۰ میلیون دلار است، که چند فاز مشخص دارد از جمله؛ تکثیر و پرورش میگو، پرورش ماهی در دریا، ایجاد واحد های تولید فرآوری و باغ‌های میوه‌های گرمسیری که علاوه بر موضوع کشت‌های گلخانه‌ای در این فاز پیش‌بینی شده است.

وی همچنین افزود: وزیر کشور از سوی معاون اول رئیس جمهوری به عنوان جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان تعیین شد و بر همین اساس در در منطقه سیستان و بلوچستان دو سند داشتیم، سند سیستان با ۱۱۰ عنوان تکلیف و سند بلوچستان با ۴۸۷ عنوان مصوب و به تایید ریاست جمهوری رسید.
معاون وزیر کشور ادامه داد: آخرین گزارشی که در رابطه با اجرای این مصوبات دریافت کردیم، در سند سیستان حدود ۴۹ درصد و در سند بلوچستان ۵۵ درصد مصوبات اجرایی شده است که اگر میانگین دو سند را محاسبه کنیم حدودا ۵۲ درصد در استان اجرایی شده است و مابقی موارد هم اجرا خواهد شد.

حمیدالدین یوسفی فرماندار کنارک نیز بیان داشت: طرح ویژه‌ کشت و صنعت در بخش‌های باغ‌های میوه و شیلات را در دستور کار داریم که با این طرح برای نخستین بار از تکنولوژی نمک‌زدایی آب دریا برای کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

وی به شهرک صنعتی ۲۵۰ هکتاری این شهرستان اشاره کرد و گفت: این مجموعه، تخصصی‌ترین شهرک صنعتی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و از حیث صنایع شیلاتی هم بزرگ‌ترین شهرک است و بیش از ۲ هزار نفر در واحدهای مختلف این مجموعه مشغول به کار هستند.

معاون وزیر کشور امروز (دوشنبه) به همراه استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران از شهرستان کنارک بازدید کرد و در ادامه این سفر از طرح‌های منطقه آزاد چابهار بازدید خواهد کرد.